Institutul pentru Politici Publice (IPP) critica Consiliul National al Audiovizualului (CNA) pentru ca permite situatia prezenta extrem de confuza pentru electoratul romin in ceea ce priveste emisiunile electorale de televiziune platite si cele care nu sunt contra cost.

"Cerem CNA sa adopte de urgenta o decizie prin care emisiunile electorale contra cost sa fie marcate cu un semn distinctiv unic (propunem litera E incadrata intr-un cerc), macar pentru ultima saptamana de campanie, stiut fiind ca aceasta este perioada cea mai disputata intre candidati din punct de vedere mediatic", se arata in comunicatil amintit.

IPP considera necesar ca televiziunile sa afiseze care dintre emisiunile electorale sunt platite si care nu, pentru ca telespectatorul sa poata evalua in cunostinta de cauza prestatia candidatilor si mai ales obiectivitatea moderatorului si a postului de televiziune. "Un candidat sau partidul din care acesta face parte plateste sume considerabile - intre 5.000 si 20.000 de euro pentru prezenta la o asemenea emisiune, in schimbul carora ar putea astepta un tratament ingaduitor din partea moderatorului sau a postului TV", sustin reprezentantii IPP.

IPP spune ca aceeasi lipsa de reglementare poate avea efecte directe si asupra posibilitatilor efective ca specialistii independenti sa poata evalua daca s-a respectat sau nu de catre candidati pragul cheltuielilor electorale. "Cu trei-patru aparitii electorale, la televiziunile nationale mai ales, un candidat poate depasi cu usurinta bugetul maxim admis. Acest lucru fara a mai lua in calcul orice alte materiale electorale", se arata in comunicat. Limita maxima de cheltuieli admisa in campanie este de 350 de salarii minime brute, adica aproximativ 50.000 de euro pentru fiecare candidat.

Citeste si:

Pe de alta parte, Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a luat deja o decizie, in sedinta din 12 noiembrie, cand a recomandat posturilor de televiziune ca toate emisiunile electorale platite sa contina, la inceput si cel putin o data pe parcurs, mentiuni explicite privind caracterul lor.

"Am luat aceasta decizie pentru o buna informare a publicului, care trebuie sa stie la ce se uita. Se asigura, astfel, o mai mare transparenta, iar telespectatorul stie daca se difuzeaza o emisiune de dezbatere sau una de promovare electorala, platita. Pe de alta parte, faptul ca sunt facute publice tarifele de promovare, iar emisiunile respective sunt marcate ca atare, da sanse egale, teoretic, tuturor candidatilor sa fie informati unde si in ce conditii isi pot face promovare", a explicat, pentru NewsIn, presedintele CNA, Rasvan Popescu.

Potrivit CNA, nerespectarea recomandarii va duce la sanctionarea posturilor de televiziune in culpa.